Hva er sterk kundeautentisering (SKA) og hva betyr det for deg?
SKA betyr at du som kunde identifiserer deg ved hjelp av to av tre følgende alternativer:

  • Noe du har (eksempel telefon eller nettbrett).
  • Noe du er (eksempel ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk).
  • Noe du vet (eksempel PIN eller passord).

I Norge er ikke bruk av SKA noe nytt. De fleste av oss er godt vant med bruk av BankID signering, både i forbindelse med pålogging til offentlige tjenester, signering i forbindelse med banktjenester, og bekreftelse av kjøp i nettbutikker. BankID tilfredsstiller SKA kravene (telefon + PIN/passord). Når du betaler med Eika Kredittkort Direkte og Eika Ansatt Direkte i fysiske butikk, brukes PIN kode.

Hvordan påvirker dette netthandelen?
Når du handler på nett etter 31. desember 2020, kan du oftere enn før bli bedt om å bekrefte kjøpet med BankID. Det betyr at også nettbutikken må tilfredsstille en rekke tekniske krav for å gjennomføre salg med SKA. I grunn vil dette gjøre det tryggere for både deg som kjøper og den som selger.

Hovedregelen er at nettbetalinger innen Europa skal utføres med sterk kundeautentisering. Den globale standarden som knytter bankene og brukerstedene sammen heter 3D Secure. Eika Kredittkort Direkte og Eika Ansatt Direkte er innrullert i 3D Secure og det betyr at i de tilfellene hvor en nettbutikk eller vanlig butikk ikke oppfyller de nye kravene, kan betalingen med kredittkortet bli avvist. For deg som kunde betyr 3D Secure at du godkjenner kjøpet ved hjelp av både kortinformasjon og din BankID hver gang du kjøper noe på nett.

Hvilke betalinger omfattes av sterk kundeidentifisering?

  • Betalinger på internett innenfor EU/EØS-området.
  • Betalinger i butikk innenfor EU/EØS-området.
  • Betalinger innenfor EU/EØS-området med mobile enheter/smartklokker m.m. (for eksempel med Google Pay samt klokkebetaling via Fitbit- og Garminklokker.)

Hva med betalinger i betalingsterminal?
Kontaktløs betaling fungerer som før uten PIN kode ved kjøp inntil 500 kr. Du vil med jevne mellomrom, avhengig av hvor mange kontaktløse transaksjoner du har utført på rad, bli bedt om å bruke PIN kode til tross for at beløpet er under 500 kr på et enkeltkjøp.
Kortbetalinger med magnetstripe eller signatur vil ikke lenger bli tilbudt innenfor EU.

Dette må du gjøre:
Forsikre deg om at du kan PIN-koden til kortet. Har du glemt PIN koden til kortet ditt kan du finne den ved å logge inn i din nettsaldo eller sjekke denne i Mitt Kort appen. Om du handler på nett må du også sørge for å ha tilgang til BankID.

God handel også på nyåret!